مزایای استفاده از سیستمهای انژكتوری در مقایسه با سیستمهای كاربراتوری
1. افزایش راندمان حجمی و حرارتی موتور به دلایل زیر:
- یكنواختی و تركیب صحیح نسبت هوا و سوخت در حالتهای مختلف كاری.
- بیشتربودن چگالی هوای ورودی بخاطرعدم نیاز به گرم كردن منیفولد ورودی.
- استفاده ازرزوناتوردرابتدای منیفولدهوا.
- عدم وجودونتوری که باعث افت فشاردرمسیرجریان هوامیشود.
2. افزایش بازده حجمی، باعث افزایش گشتاور و توان خروجی موتورمیشود.
3. به دلیل استفاده از سیستمهای اندازهگیری دقیق الكترونیكی برای اندازهگیری مشخصه های ضروری کارکرد موتور ( نظیر سرعت موتور، بار موتور، درجه حرارت، میزان گشودگی دریچه گازو دبی هوای ورودی ) ، سوخت متناسب با آن تأمین شده و در نتیجه مصرف سوخت كاهش مییابد.

4. کاهش نشرآلاینده ها: یکی ازمهمترین عوامل افزاینده میزان آلایندگی گازهای خروجی موتور،وجودهیدروکربنهای نسوخته میباشد.این اتفاق هنگامی رخ میدهدکه سوخت بیشترازمقدارموردنیازمصرف شود.برای رفع مشکل بایدسیستم مدیریت سوخت قادرباشدیک نسبت معین بین هواوسوخت راتثبیت نمایدکه این مهم درسیستم های انژکتوری تحقق یافته است.همچنین به علت حذف كاربراتور و پیاله بنزین ومداربسته بودن سیستم سوخت رسانی انژکتوری، بخارات حاصل از تبخیر سوخت در پیاله از بین رفته است.
سیستم های انژکتوری قابلیت پوشش دادن استانداردهای عدم آلایندگی رادارند.
5. به دلیل كنترل موتور در شرایط مختلف كاری، كاركرد موتور مناسبتر و بهتر شده ، شتاب گیری سریع داشته ودر هوای سرد، سریعتر روشن شده و نیازی به کشیدن دستگیره ساسات ندارد.
6. به دلیل یكنواختی تركیب سوخت و هوا، احتراق مناسبتر صورت گرفته ،بازده احتراق افزایش مییابدوموتورنرمتروبیصداتركار میكند.
7. با افزایش بازده احتراق و كنترل پدیده Knock یا Detonation، عمر موتور خودرو افزایش مییابد.
.درمقابل میتوان به گرانتربودن سیستم انژکتوری وکم بودن خدمات تخصصی فنی ، بعنوان عیب آن اشاره کرد.
مثال برای مقایسه:
به طور مثال يک موتور 1600 سي سي کاربراتوری در شرايط مطلوب داراي قدرتي در حدود 70 تا 80 اسب بخار با مصرف 10 تا 12 ليتر در 100 کيلومتر هست. اما يک موتور انژکتوري با گنجايش 1600 سي سي داراي قدرتي در حدود 90 تا 95 اسب بخار هست و مصرفي در حدود 7.5 تا 8 ليتر در 100 کيلومتر هست . به علاوه ميزان آلايندگي اين موتور از يک موتور کاربراتوري 1100 سي سي هم کمتر هست !